به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تنکابن ۲۴ به نقل خبرنگار ایرنا، گردشگری دریایی در مازندران حکایتی پیچیده و پروعده دارد و اگر بخواهیم به پیشینه خبرهای مرتبط با رونق گردشگری دریایی در مازندران بپردازیم، دورترین خبرها، قولها و پیشبینیهای مثبت، به طور تقریبی به کمتر از یک دهه قبل برمی گردد.
به عنوان مثال سال ۱۳۹۳ مدیرکل اسبق میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران از ورود یک فروند کشتی کروز با ۱۴۰ سوئیت مجهز توسط سرمایهگذار بخش خصوصی خبر داده بود و گفته بود «این هتل شناور طی دو سه ماه آینده به استان منتقل میشود.» بهار ۱۳۹۴ نیز مدیرکل وقت همین دستگاه اعلام کرد «سه شناور خریداری شده که یکی از آنها تیر به ایران میآید.» اسفند ۱۳۹۶ هم استاندار وقت مازندران اعلام کرد «برای نوروز ۱۳۹۷ کشتی کروز وارد مازندران میشود و تلاش بر این است که ۲ فروند کشتی تفریحی به آبهای استان بیاید و بین بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد مسافران را جابهجا کند.»
از این دست خبرها طی یک دهه اخیر بارها اعلام شده است. سالها از اعلام این خبرها و تدابیر مدیران و مسوولان وقت مازندران و کشور برای غلبه بر نادیده گرفتن مزایای گردشگری دریایی میگذرد اما با روی کار آمدن دولت چهاردهم با اراده مسوولان ارشد استان پیگیری ها جواب داد و نخستین کشتی تفریحی و دریایی کروز ۱۵۰ در ساحل مازندران پهلو گرفت.
به باور صاحب نظران، گردشگری دریایی یکی از مهم ترین عامل جذب گردشگران است که با ورود اتوبوس تفریحی و دریایی به استان مازندران افزون بر توسعه، رونق و شکوفایی اقتصاد منطقه، طلسم طرح گردشگری دریایی که سال ها تلاش و پیگیری برای اجرای آن از سوی مسوولان ادوار گذشته صورت گرفته بود با عزم و اراده دولت شکسته شد و این رویداد مبارک می تواند بستری مناسب برای ورود کشتی های مسافری نظیر کروز و تقویت دیگر امکانات و تجهیزات که تکمیل کننده صنعت گردشگری دریایی است، باشد.

از سوی دیگر برابر آمار، محدوده ساحلی استان های شمالی حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال شامل استان های گیلان، مازندران و گلستان است و بیشترین سهم محدوده سواحلی دریای خزر به طول حدود ۴۷۳ کیلومتر در حوزه جغرافیایی مازندران، ۲۷۰ کیلومتر گیلان و بقیه مربوط به استان گلستان است.
با این حال برخورداری از سه بندر تجاری فعال یکی در امیرآباد بهشهر، دیگری در فریدونکنار و سومی در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و تعدادی اسکله های ساحلی، نشانگر فراهم بودن بخشی از زیرساخت های گردشگری دریایی است.
دبیر منطقه آزاد کشور در بابلسر با بیان اینکه طرح جامع منطقه آزاد مازندران تا پایان سال نهایی میشود از آغاز سرمایه گذاری جدید خبر داد و گفت: کروز ۱۵۰ نفره تا پایان امسال در آبهای مازندران به آب انداخته میشود.
حسین مسرور چندی پیش در بازدید از منطقه آزاد مازندران در بابلسر، این منطقه را یکی از مستعدترین نقاط کشور برای سرمایهگذاری و توسعه اقتصادی دانست وافزود: منطقه آزاد مازندران ظرفیتهای بسیار ارزشمندی دارد و باید با برنامهریزی دقیق و سرمایهگذاری هدفمند، از این فرصتها بهطور کامل بهرهبرداری شود.
وی اظهارکرد: طبق برنامهریزی انجامشده، سازمان منطقه آزاد مازندران موظف است تا پایان امسال طرح کاداستر (نقشهبرداری) این منطقه را به اتمام برساند و از هفته آینده طرح جامع توسعه منطقه در سامانه مربوطه بارگذاری خواهد شد …
این مقام مسوول افزود: مقرر شده است این طرح جامع با همکاری مشاوران داخلی و خارجی بهصورت مشترک (جوینت) تدوین شود تا منطقه از تجربیات موفق جهانی در حوزه مدیریت و توسعه مناطق آزاد بهرهمند شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی ممتاز منطقه در مجاورت دریا، مقرر شد ایجاد مارینا (پایانه تفریحی دریایی) در دستور کار قرار گیرد تا زیرساختهای لازم برای راهاندازی گردشگری دریایی فراهم شود.
مسرور ادامه داد: هماکنون شناورهای تفریحی در حال ساخت هستند و پیشبینی میشود تا پایان امسال یک شناور کروز با ظرفیت حدود ۱۵۰ نفر آماده بهرهبرداری شود تا بهصورت رسمی گردشگری دریایی در سواحل مازندران آغاز شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با اشاره به اهمیت بنادر شمالی کشور گفت: توسعه بنادر امیرآباد و نوشهر نهتنها در گسترش گردشگری، بلکه در افزایش مبادلات تجاری بینالمللی نیز نقش تعیینکنندهای دارد.
مسرور تصریح کرد: در حال حاضر تنها حدود ۵۰ درصد از ظرفیت بنادر کشور مورد استفاده قرار میگیرد و باید با اجرای برنامههای توسعهای، این رقم را به ۹۰ درصد و بالاتر افزایش دهیم.
وی تأکید کرد: منطقه آزاد شدن دو بندر امیرآباد و نوشهر میتواند جهش قابلتوجهی در تجارت خارجی، اشتغالزایی و رشد اقتصادی استان مازندران ایجاد کند.

