به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تنکابن ۲۴،دورههای سوادآموزی در ندامتگاه تنکابن با هدف ارتقای سطح دانش و مهارتهای فردی مددجویان و ایجاد بستر مناسب برای بازگشت آنان به جامعه برگزار شده است. این طرح شامل سه دوره اصلی «سوادآموزی»، «تحکیم سواد» و «انتقال» است که به صورت ساختار یافته و تحت نظارت اداره سوادآموزی شهرستان اجرا میشود. برگزاری چنین دورههایی نه تنها به ریشهکنی بیسوادی کمک میکند، بلکه با تقویت تواناییهای شناختی و اجتماعی زندانیان، امکان اشتغالپذیری و بازگشت به جامعه آنان را پس از آزادی فراهم میآورد .
در جریان برگزاری این دورهها، نشستی با حضور «صالحی» (معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان تنکابن)، «عابدینتاش» (رئیس ندامتگاه)، «خدابخشی» (رئیس اداره سوادآموزی) و «حاجآقا افشاری» (مسئول فرهنگی زندان) برگزار شد. مسئولان حاضر از روند برگزاری امتحانات سوادآموزان بازدید کردند و بر نقش کلیدی آموزش در فرآیند اصلاح و تربیت تأکید نمودند. این بازدید نشاندهنده عزم جدی نهادهای مرتبط برای توسعه برنامههای آموزشی و فرهنگی در ندامتگاه است .
«صالحی» در این نشست با بیان اینکه «آموزش و پرورش هیچ مرزی نمیشناسد»، بر حق برخورداری همه افراد جامعه از فرصتهای یادگیری تأکید کرد. وی اجرای طرح سوادآموزی در زندانها را فرصتی ارزشمند برای شروعی دوباره در زندگی مددجویان دانست. همچنین «خدابخشی» به ضرورت نظارت همهجانبه بر کیفیت کلاسها و نیاز به همکاری بیشتر سایر بخشها اشاره کرد .
این اقدام در تنکابن تنها نمونهای از تلاش ملی برای سوادآموزی در زندانهاست. پیشتر نیز در ندامتگاه شوشتر کلاسهای مشابهی با هدف آموزش ۱۸ زندانی برگزار شده بود. بر اساس ارزیابیهای انجامشده، زندانیان در بدو ورود به ندامتگاه از نظر سطح سواد سنجش میشوند و در صورت نیاز به کلاسهای نهضت سوادآموزی معرفی میگردند. این رویکرد نظاممند، امکان پوشش حداکثری و ارائه آموزشهای هدفمند را فراهم میکند .
مسئولان آموزش و پرورش تنکابن و ندامتگاه بر تعمیق همکاریهای مشترک و برنامهریزی برای گسترش پوشش آموزشی در سالهای آینده تأکید کردهاند. این همکاریها میتواند شامل برگزاری کارگاههای مهارتآموزی، آموزشهای فنی و حرفهای و برنامههای فرهنگی باشد تا زندانیان بتوانند پس از آزادی، با کسب مهارتهای لازم، به مشاغل پایدار و درآمدزایی دست یابند و از ارتکاب مجدد جرم جلوگیری شود .
برگزاری دورههای سوادآموزی در ندامتگاه تنکابن، تنها یک برنامه آموزشی نیست، بلکه سرمایهگذاری بر روی کرامت انسانی و آیندهای روشنتر برای افرادی است که به دلایل مختلف از مسیر اصلی زندگی منحرف شدهاند. این طرح با الهام از شعار «آموزش برای همه» و با همکاری نهادهای محلی، میتواند به عنوان مدلی برای سایر مناطق کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد.
انتهای خبر/