بررسی عوامل موثر بر تصادفات جاده‌ای

علت تصادفات جاده‌ای؛ از خطای انسانی تا نقص فنی/ 18 تا 30 ساله‌ها بیشترین مقصران تصادف در مازندران

شناسه خبر: OTUyMDU /

تلفات جاده ای در ایران عوامل مختلفی دارد که هرکدام از آنها دارای زمینه ها و ریشه های متعددی است. هنگامی که راننده نسبت به مقررات راهنمایی و رانندگی بی توجه، جاده ها غیر استاندارد و سرعت نیز غیر مجاز باشد وقوع هر حادثه ای متصور خواهد بود. تولید خودروهای با ایمنی پایین، خطر آفرین بودن جاده های کشور و همچنین پایین بودن سطح فرهنگ رانندگی سه عامل مهم تصادفات رانندگی در ایران است.

تنکابن24 به نقل از بلاغ، بلاغ، بسیاری از خطرات در سفرهای جاده ای بخاطر ساخت غیر اصولی جاده ها بوقوع می پیوندد زیرا باید بپذیریم که هنوز جاده های کشور استاندارد و امن نیست و چنانچه بی احتیاطی و نادیده گرفتن مقررات را به آن بیافزایم این خطرات دو چندان خواهد شد.

آمار تلفات جاده ای در ایران از نظر استانداردهای بین المللی در شرایط مناسبی قرار ندارد به طوری که در فصل مسافرت مثل تابستان و تعطیلات نوروزی این روند سیر صعودی به خود می گیرد.

تلفات جاده ای در ایران عوامل مختلفی دارد که هرکدام از آنها دارای زمینه ها و ریشه های متعددی است. هنگامی که راننده نسبت به مقررات راهنمایی و رانندگی بی توجه، جاده ها غیر استاندارد و سرعت نیز غیر مجاز باشد وقوع هر حادثه ای متصور خواهد بود.

تولید خودروهای با ایمنی پایین، خطر آفرین بودن جاده های کشور و همچنین پایین بودن سطح فرهنگ رانندگی سه عامل مهم تصادفات رانندگی در ایران است.

در زمان حاضر جاده از زیر ساخت های گردشگری محسوب می‌شود اما این زیر ساخت در ایران با استانداردهای بین المللی فاصله دارد و همین عامل در کنار فرسودگی ناوگان حمل و نقل، میزان وقوع حوادث جاده ای را با افزایش روبرو کرده است.

در چند سال اخیر هر چند اقداماتی در خصوص استاندارد کردن جاده ها انجام شده اما جاده ها هنوز ناامن است از این رو این خود رانندگان هستند که برای حفظ جان خود و سرنشینان باید با سرعت مطمئنه حرکت کنند تا از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری کنند.
به نظر می رسد هنوز برخی از رانندگان نسبت به حفظ جان خود و سرنشینان خودرو و در وسعت بزرگتر نسبت به حفظ جان سرنشینان سایر خودروها، احساس مسئولیت نمی کنند به طوری که وقتی چشم پلیس را دور می بینند به تخلفات روی می آورند در حالی که همین تخلفات کوچک و بزرگ می تواند حوادث ناگوار و مرگباری پدید آورد.

این شعار که هر کس باید پلیس خود باشیم در جامعه ما نهادینه نشده و با غیبت پلیس در مبادی شهر و جاده ها، میزان جرایم و تخلفات رانندگی افزایش می یابد که هریک از آنها می تواند مرگ و زندگی یک خانواده و یا بیشتر را رقم بزند.

به طور قطع و یقین هیچک از رانندگان مایل نیستند که حادثه ای برای آنها رخ دهد اما پرسش این است که چه عواملی باعث می‌شود که در لحظاتی تصمیم به سبقت غیرمجاز، سرعت غیرمجاز و.. بگیرند و در نتیجه خود و شمار زیادی از همنوعان خود را به کام مرگ بفرستند.

صرفنظر از عامل جاده، خودرو و مهارت های رانندگی؛ آمارها در این زمینه می گوید که بین 70 تا 90 درصد عامل تصادفات ناشی از رفتار انسان است به عبارتی شخصیت انسان در رفتار رانندگی او تاثیر زیادی دارد.

افرادی که به رفتارهای ضد اجتماعی مانند خشونت متوسل می شوند این عارضه را در زمان های رانندگی و جاده ها نیز انتقال می دهند بطوری که در هنگام رانندگی رفتار خشنی در جاده ها از خود بروز می دهند.

رانندگی رقابت جویانه، سرعت و سبقت ناگهانی، رانندگی پرخاشجویانه، رانندگی با فاصله کم، گاز دادن از روی خشم و ژست های خشمناک به عنوان رفتارهای ضد اجتماعی، همه از عوامل تصادف در جاده ها محسوب می شوند.

این عارضه ها بیشتر در جوانان شایعه است و هر چه سن و تجربیات انسان افزایش یابد این رفتارها رو به کاهش خواهد گذاشت.

با اینحال برخی از حوادث و تصادفات بخاطر زود رسیدن به مقصد روی می دهد که این موضوع ممکن است در میان بزرگسالان نیز رواج داشته باشد.

اگر این ضرب المثل را که دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است در هنگام رانندگی بیاد بیاوریم شاید بسیاری از تصادفات که بدنبال آن آسیب های غیر قابل جبران جسمی و روحی و همچنین مادی به همراه دارد جلوگیری خواهد شد.

*وجود ۵۴۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه جاده، خودرو و انسان سه عامل نقش آفرین در تصادفات جاده‌ای هستند گفت: فراموش نکنیم که در کشور ۵۴۰۰ نقطه حادثه خیز وجود دارد.
 
سردار تقی مهری بیان کرد: اولا امیدواریم که همه موطنان سفرهای خوبی را در تابستان داشته باشند.
 
وی ادامه داد: طرح ویژه ترافیک تابستان ۹۷ با همکاری همه دستگاه ها با محوریت راهور ناجا آغاز شد که جا دارد خداقوت به همه عزیزان بگوییم و این طرح از ۲۴ خرداد شروع شد و تا پایان شهریور ادامه دارد.
 
در کشور ما پرتردد ترین فصل، فصل تابستان است که فرصتی برای همه هموطنان است و همه هموطنان به دو گونه سفر می‌کنند یکی سفرهای درون استانی که تفرجگاه ها است و مسیرهای برون استانی در سطح کشور است که جاده‌های منتهی به شمال کشور را شامل می‌شود.
 
مهری گفت: بیشترین تصادفات را در این ایام را شاهد هستیم در سال گذشته ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر فوت شدند گرچه این امار نسبت به ۸۴ کمتر شده است زیرا در آن سالها ۲۸ هزار نفر فوت می‌کردند اما علیرغم افزایش خودرو تعداد کشته‌های تصادفات کاهش پیدا کرده است.
 
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: روزانه در سال ۹۶ به تعداد ۴۴ نفر فوت می‌کردند این آمار در تابستان به ۵۳ نفر می‌رسید اما امسال از اول تابستان تا امروز ۵۸۱ نفر در صحنه جان باخته اند و براساس آمار ۵۰ درصد در صحنه تصادف جان باخته داریم و ۵۰ درصد هم در مسیر درمانگاه و بیمارستان و داخل بیمارستان فوت می‌کنند.
 
وی در پاسخ به این سوال که آماری وجود دارد که مشخص کند سهم هر عامل در وقوع فوت چقدر است گفت: سه تا عامل اصلی در تصادف وجود دارد یکی جاده خودرو و انسان ما نمی‌توانیم دقیقا بگوییم چقدر سهم هر کدام است اما نقش انسان نقش اصلی است ولی آن چیزی که نقش کلیدی دارد تصمیمات راننده در مسیر تردد است.
 
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: براساس آمار موجود در همین چند روز اخیر ۳۹ درصد تصادفات فوتی مان برخورد دو خودرو نبوده بلکه به دلیل واژگونی بوده که خودش دلایل متعددی دارد که می‌توان گفت راننده به وظیفه اصلی اش که رانندگی بوده عمل نکرده و کارهای جانبی نظیر برقراری تماس تلفنی انجام داده است.
 
مهری با اشاره به اینکه علت دیگر تصادفات وضعیت جاده هاست گفت: که ۵ هزار و ۳۰۰ نقطه حادثه خیز و پرحادثه دارمی که ۳۴۰۰ نقطه در جاده های برون شهری است که این عدد عدد بالایی است هرچند تلاشهایی برای رفع این نقاط شده اما هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده ایم و یک نقطه اش هم زیاد است.
 
وی تصریح کرد: بنابراین جاده ایمن رانندگی خوب و خودروی ایمن همه اش باعث کاهش تصادفات و تلفات می‌شود برای مثال الان نصب ترمز ABS اجباری شده است و نقش مهمی در پیشگیری از شدت تصادفات دارد.
 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به این مطلب که ۹۰ درصد خودروهایی که در کشور تردد می‌کنند تولید داخل هستند گفت: ما توصیه کرده ایم که خودروهای تولید داخلی حداقل ۴ تا ۶ کیسه هوا داشته باشند.

*علل وقوع حوادث رانندگی در مازندران
 
فرمانده انتظامی مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: بیشترین میانگین سنی عوامل انسانی منجر به تصادفات افراد بین 18 تا 30 سال به خود اختصاص داده اند که رعایت نکردن حق تقدم و توجه نکردن به جلو از بیشترین علل وقوع حوادث رانندگی در خردادماه بوده است.
 
سیدمحمود میرفیضی با اشاره به آغاز سفرهای تابستانی بر اجرای طرح های تابستانی پلیس در حوزه های پیشگیری انتظامی و ترافیکی تاکید کرد و گفت: باید با ارائه راهکارها و بررسی نقاط ضعف و قوت برنامه های سال گذشته، برنامه ریزی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.
 
وی با تاکید بر هدف گذاری برنامه ها بر اساس تدابیر ابلاغی تصریح کرد: باید با مسئول سازی و پاسخگویی همه دستگاه های اجرایی مسئول در حوزه های عمرانی و شهری، زیر ساخت های لازم برای ارتقاء امنیت عمومی و اجتماعی در اجرای طرح های تابستانه ایجاد شود.
 
میرفیضی با اشاره به افزایش حجم مسافرت‌ها به استان در دور اول سفرهای تابستانی و همچنین افزایش جمعیت شناور استان در سه ماهه تابستان بر کنترل عبور و مرور و سرعت خودروها برای کاهش تصادفات و همچنین حجم ترافیک در محورهای مواصلاتی و بین شهری استان تاکید کرد.
 
فرمانده انتظامی استان مازندران از کاهش 23 درصدی آمار تصادفات منجر به فوت و 24 درصدی تصادفات منجر به جرح در حوزه درونشهری در خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در مجموع آمار تصادفات در حوزه های درون شهری نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است.
 
وی با اشاره به کاهش 23 درصدی تصادفات در حوزه های برونشهری گفت: 25 درصد تصادفات در راه های اصلی به وقوع پیوسته و عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و عدم رعایت حق تقدم از بیشترین علل تامه تصادفات برونشهری در استان بوده است.

نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
مهمترین عناوین

کیمیا سامانه