3 اثر تاریخی مازندران ثبت ملی شد +تصاویر

شناسه خبر: NzgwODk /

مسؤول ثبت بناهای تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: ایستگاه راه‌آهن شمال، باغ مستوفی الممالک و اداره گمرک بابلسر به‌عنوان آثار تاریخی مازندران به ثبت رسیده است.

تنکابن24 به نقل از بلاغ، مریم مددی طی گفت‌وگویی اظهار کرد: ایستگاه راه‌آهن شمال، باغ مستوفی الممالک و اداره گمرک بابلسر در فهرست آثار تاریخی مازندران جای گرفت.

وی افزود: ایستگاه راه‌آهن شمال در شهرستان ساری که قدمت آن به دوران پهلوی اول برمی‌گردد با شماره ثبت 31767 در تاریخ 14 تیر ماه امسال به ثبت رسید.

مسؤول ثبت بناهای تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه نخستین خط راه‌آهن نوین ایران در دوران رضا شاه پهلوی از شاهی (قائم‌شهر کنونی) تا بندر شاه (بندر ترکمن امروزی) کشیده شد، تصریح کرد: پس از اتمام ساخت پل‌گردن در ساری نخستین قطار در مهرماه سال ۱۳۰۸ به دستور رضا شاه پهلوی از ساری عازم بندر ترکمن شد.

 

http://www.bloghnews.com/images/docs/files/000313/nf00313587-1.jpg


مددی با بیان اینکه این اثر نیز متعلق به دوران پهلوی اول است، اضافه کرد: راه‌آهن شمال از مهم­‌ترین و منحصر به فردترین مسیرهای ریلی در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود مرکز اداره راه‌آهن شمال نیز در شهر ساری قرار دارد و از ایستگاه‌های مهم این خط ایستگاه شهرستان ساری است.

وی ادامه داد: پیوستگی و یکپارچگی معماری ساختمان ایستگاه‌های راه‌آهن ایران در دوره پهلوی اول برگرفته از زبان مشترک معماری این دوره و بر‌اساس ویژگی‌های ناشی از سبک رایج همچون بهره‌گیری از الگوهای معماری نئو کلاسیک اروپا (معماری آلمان) و معماری دوره باستان ایران و تلفیق آن با ویژگی‌های معماری بومی هر منطقه، از شمال تا جنوب ایران قابل مشاهده است.

مسؤول ثبت بناهای تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بیان کرد: باغ مستوفی الممالک در شهرستان بابل که قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد با شماره ثبت 31771 در تاریخ 17 تیر ماه امسال به ثبت رسیده است.

مددی با اشاره به اینکه این اثر تاریخی در روستای دونه‌سر بخش گتاب شهرستان بابل واقع است، گفت: این روستا از زمان قاجاریه محل بیتوته خان‌ها بوده و محمدقلی میرزا ملک آراحاکم تبرستان توجه ویژه‌ای به این روستا داشته و احمد مشیرالسلطنه که دارای سه شغل مهم وزارت خزانه، وزارت داخل و رئیس شورای سلطنتی در حکومت مظفرالدین شاه قاجار بود این عمارت را در این روستا بنا کرد که تاکنون باقی است.

وی یادآور شد: این ملک و عمارت تقریباً 20 هکتاری بعد از مشیرالسلطنه توسط فرزندانش علیرضا خان که جزء سناتورهای انتصابی زمان پهلوی دوم بوده و برادرش علی اکبر خان، به فردی به نام محمد مستوفی الممالکی فرزند میرزا حسن خان مستوفی که از نخست وزیران مشهور عصر قاجار بود فروخته شد، به همین دلیل به لحاظ فرهنگی و آبادانی از گذشته تاکنون نسبت به نواحی اطراف پیشرفته‌تر بوده است؛ به‌طوری‌که در زمان‌هایی که حتی بابل برق نداشت معابر این روستا دارای چراغ روشنایی بودو نخستین اتومبیل‌های وارداتی به این روستا رفت و آمد می‌کردند.

 

http://www.bloghnews.com/images/docs/files/000313/nf00313587-2.jpg


مسؤول ثبت بناهای تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اضافه کرد: نخستین و بزرگ‌ترین مالک عمارت اربابی به‌نام مشیرالسلطنه یکی از اعضای مجلس سناتور که دو پسر به‌نام‌های علی‌اکبر و علیرضاخان که هر کدام فرزند دو مادر بوده است و مشیرالسلطنه اراضی را از مردمان این روستا خریداری کرد و زمین‌ها را رونق داد و تبدیل به باغ کرد که این باغ از درختانی ازجمله مرکبات، سرو، بید و نخل زینت یافته و همچنین ساختمان‌های در این باغ بنا کرد.

مددی یادآور شد: مشیرالسلطنه برای رونق باغ از مردمان این روستا کمک گرفت و به آنها مزد می‌داد با این کار هم به خواسته‌اش می‌رسید و هم افراد بیکار را مشغول به کار می‌کرد و برای اوقات فراغت و تفریح با گروهی از دوستان و خانواده به این باغ می‌آمدند و تا مدتی در آن سکونت داشتند بعد از اتمام فراغت و تفریح به محل زندگی خود برمی‌گشتند.

وی ادامه داد: بعد از فوت مشیرالسلطنه، علی‌اکبرخان پسر بزرگش اداره و مالکیت باغ را به‌عهده گرفت او نیز با خریداری اراضی دیگر به مساحت باغ افزوده، به گفته مردمان این روستا علی‌اکبرخان پس از مدتی نیازمند به مقداری پول به مبلغ 300 هزار تومان می‌شود که عمارت را به پسر نخست وزیر پسر رضاخان به نام محمد مستوفی‌الممالک می‌فروشد، مستوفی نیز اراضی دیگری به این باغ افزود، سپس به باغ رونق بیشتری داد به تعداد درختان افزود، شکل ساختمان اصلی(عمارت) و ساختمان‌های اطراف را رونق بخشید و همچنین ساختمان‌های دیگر،استخر اصلی در سمت شمالی عمارت اصلی و در امتداد آن معبرهای آب و حوضچه‌ها افزود.

مسؤول ثبت بناهای تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بیان کرد: انتهای این عمارت به استخری کوچک‌تر از استخر اصلی ختم می‌شود تمام مسیرهای پیاده و معابر آب و حوضچه‌ها و استخرها با پوشش گیاهی از قبیل شمشاد، گل سرخ و محمدی پر شده است.

مددی با بیان اینکه آب استخرها از تالابی که در انتهای باغ بود تأمین می‌شد، افزود: حوضچه‌هایی به‌صورت پلکانی از تالاب تا باغ وجود داشت که این حوضچه‌ها را از آب پر می‌کردند و توربین‌ها آب را از آنجا به استخرها منتقل می‌کردند.

وی یادآور شد: برخی از اهالی روستا با مستوفی سر سازش نداشتند و به بناها و باغ آسیب می‌رساندند تا مستوفی را فراری دهند و مالک باغ شوند، مستوفی‌الممالک تسلیم این مردمان نشد و با وجود زیان‌های زیاد، با کمک برخی از مردمان اداره باغ را برعهده داشت و به‌طور مدام در این عمارت سکونت نداشت.

مسؤول ثبت بناهای تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اضافه کرد: بعد از فوت مستوفی همسرش می‌خواست اداره باغ را برعهده گیرد که دچار مشکلات زیادی شد، برخی از اهالی روستا مانع آمد و رفت همسرش می‌شدند و او را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند از این رو همسرش باغ را به وزارت علوم سپرد و خواستار ساخت دانشگاه در این مکان شد که در حال حاضر با مخالفت برخی از اهالی این روستای 700 خانواری روبه‌رو است و هیچ فکری در این زمینه نشده است.

مددی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طبیعت مازندران نیاز به باغ‌سازی را تا حد زیادی مرتفع کرده تنها نمونه‌های موجود مربوط به دوران صفوی بوده و این باغ تنها باغ ساخته شده در دوران قاجار است.

وی با اشاره به اینکه نوع پوشش گیاهی و کرت‌بندی‌های موجود در باغ نیز تحت تأثیر معماری اروپا بوده و تا حدی با باغ‌های ایرانی متفاوت است، اظهار کرد: با توجه به اینکه مالکیت باغ شخصی بوده و پشتوانه حکومتی نداشته وسعت زیاد آن ازجمله ویژگی‌های مهم آن است.

مسؤول ثبت بناهای تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تأکید کرد: همچنین اداره گمرک واقع در بلوار طالقانی بابلسر و روبه‌روی بابل‌رود که قدمت آن به دوران پهلوی اول برمی‌گردد با شماره ثبت 31768 در تاریخ 14 تیر ماه امسال نیز به ثبت رسیده است.

 

http://www.bloghnews.com/images/docs/files/000313/nf00313587-3.jpg


مددی با اعلام اینکه این گمرک در زمان پهلوی بسیار رونق داشته است، افزود: با احداث بارانداز در جبهه غربی بنا (حاشیه شرقی رودخانه بابل‌رود) تبادل کالا از کشتی‌ها به بارانداز با کرجی صورت می‌گرفته و عوارض بر کالاها توسط گمرک انجام می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه ساختمان در دو طبقه همکف و طبقه اول با کشیدگی شمال ـ جنوب در حاشیه شرقی رودخانه احداث شده که مصالح عمده به کار رفته در آن آجر، بلوک و سیمان بوده است، گفت: درب ورودی اثر در اضلاع غرب که مجاور با بلوار طالقانی است و ضلع شمالی، قرار دارد که این بنا حدود 50 سانتی‌متر بالاتر از سطح خیابان ساخته شده که دلیل این امر عدم نفوذ رطوبت است.

مسؤول ثبت بناهای تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: سقف ساختمان گمرک به سبب شرایط محیطی منطقه به‌صورت شیروانی و پوشیده از حلب است که در تمامی اضلاع ساختمان پنجره­‌هایی رو به بیرون تعبیه شده که علاوه بر برقراری نور مورد نیاز، عمل تهویه هوا را نیز انجام می­‌دهد.

مددی تصریح کرد: هر دو طبقه دارای راهروهای نسبتاً طویلی بوده که در طرفین آن اتاق­­‌های اداری و پنجره رو به بیرون به چشم می‌­خورد و سقف اکثر اتاق‌ها با تخته‌­های چوبی و در موارد محدودی با گچ پوشیده است که درب­‌ها و پنجره­‌های داخلی از جنس چوب و درب‌­ها و پنجره­‌های بیرونی تماماً از جنس آلومنیوم بوده که به نظر می‌­رسد در سال‌­های بعد از ساخت، به آن الحاق شده است.

وی در پایان گفت: کف اتاق­‌ها و راهروها نیز با موزاییک فرش شده و پلکانی که طبقه اوّل را به طبقه دوّم متصل می­‌کند نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
مهمترین عناوین

کیمیا سامانه