چیستی و چرایی آتش به اختیار

شناسه خبر: NzQzODU /

بر اساس قواعد و اصول رزم، در زمان قطع ارتباط نیروهای خطّ مقدم با قرارگاه فرماندهی، نیروهای رزمی آتش به اختیارند تا موضع و سنگر خود را در مقابل هجوم دشمن یا نفوذی‌ها از دست ندهند.

به گزارش تنکابن24، فلسفه قیام امام حسین (ع) امربه‌معروف، اصلاح جامعه و نجات امت از دست ظالمان و ناشایستگان منحرف، دنیاگرایان اشراف‌منش و به‌ظاهر مسلمان است که حکومت را غصب کرده‌اند.

 

فلسفه قیام امام حسین (ع)

امام حسین (ع) در نامه‌ای به برادرش محمّد بن حنیفه می‌فرماید: بسم‌الله...هذا ما اوصی بِهِ الحسین بنُ علی بن ابی طالب الی اخیه محمّد المعروف باِبنِ الحنیفه...

... وَ أنّی لَم اَخرُجُ أشِراً وِ لابَطِراً وَ لا مُفسِداً وَ لا ظالِماً وَ اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاِصلاحِ فی اُمّهِ جَدّی اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعروفِ وَ اَنهی عَنِ المنکَر وَ اَسیرَ بِسیرَهِ جَدّی وَ اَبی علی بن ابیطالب...

و من نه از روی خودخواهی یا از روی خوش‌گذرانی و نه برای فساد و ستمگری از مدینه خارج می‌گردم بلکه هدف من از این سفر امربه‌معروف و نهی از منکر است و خواسته‌ام از این حرکت (قیام) اصلاح مفاسد امت پیامبر (ص)‌ و زنده کردن سنت و قانون جدم رسول خدا (ع) و راه و رسم پدرم علی ابن ابی‌طالب است. (فرهنگ سخنان امام حسین (ع)- مرحوم محمد دشتی حدیث 401)

 خود شکستن جبهه حق مطلق در برابر جبهه باطل مطلق وقتی است که انحراف مطلق است و شهادت فدا شدن، قربانی‌ شدن در عصر نتوانستن‌هاست. شهادت سلاحی است برای رسیدن به هدف.

 

زمینه‌های آتش به اختیار

برخلاف ملت، برخی دستان می‌خواهد همان جریان‌های محقر غرب‌زده بار دیگر امور کشور را به دست گیرند که باید در مقابل این حرکت ایستاد. این ایستادگی کاملاً صحیح و عقلانی است این روحیه احساس تکلیف مطالبه گری و انتقاد در میان شما باشد، کشور نجات پیدا خواهد کرد. (2/5/1392)

در فرمان 10 ماده‌ای اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، رهبری معظم انقلاب فرمودند: در زمینه‌های فرهنگی هم کاری که شهید آوینی و مرحوم سلحشور پیشاهنگش بود که این‌ها پیشروان کار انقلابی در این کشورند ... این‌ها را باید گرامی داشت.

این مجموعه‌های خودجوش مردمی که کار فرهنگی می‌کنند که الان در سراسر کشور هزاران مجموعه خودجوش مردمی هست که دارند خودشان فکر می‌کنند، خودشان تلاش می‌کنند و کار فرهنگی می‌کنند. روزبه‌روز باید توسعه پیدا کند دستگاه‌های دولتی باید به این‌ها کمک کنند. (1/1/95)

تحریف شخصیت امام، راه امام، تلاش برای منحرف کردن صدای مستقیم ملت ایران است. اگر راه امام گم یا فراموش شود یا عمداً خدای‌ناکرده به کنار گذاشته شود، ملت ایران سیلی خواهد خورد. (14 خرداد 94) حرم امام (ره)

تشکل انقلابی را باید تقویت کرد، آینده انقلاب را این‌ها تضمین می‌کنند. (13/4/95)

 

چرایی این مفهوم نظامی

همه هسته‌های فکری و فرهنگی و عملی و جهادی هرکدام کار کنند، مستقل، آتش به اختیار باشند. البته، قرارگاه مرکزی دستور می‌دهد، اما چنانچه قرارگاه مرکزی اختلال دارد، شما افسران جنگ نرم، آنجا آتش به اختیارید. گاهی اوقات احساس می‌شود دستگاه‌های مرکزی فکری و فرهنگی و سیاسی کشور دچار اختلال‌اند و تعطیل‌اند. اینکه در وضعیتی که ما این‌همه مسائل مهم فرهنگی در کشور داریم، حالا فرض کنیم فلان آهنگ قبل از افطار پخش شود یا نشود، این می‌شود مسئله اصلی، نامه‌نگاری می‌کنند، پیداست این دستگاه اختلال پیداکرده، مسئله اصلی را از فرعی تشخیص نمی‌دهند. وقتی این‌جوری دستگاه‌های مرکزی اخلال دارند، آن‌وقت شما آتش به اختیارید. (امام خامنه‌ای، 17/3/1396) (در دیدار با دانشجویان کشور)

 

قبل از پرداختن به این مقوله ببینیم آبا حضرت امام نیز از این مفاهیم استفاده کرده‌اند؟ و چنین هشدارهایی داده‌اند؟

امام خمینی (ره) (وصیت‌نامه الهی، سیاسی ص 24):

اکنون بحمدالله‌تعالی دانشگاه از چنگال خیانت‌کاران خارج شد و بر ملت و بر دولت جمهوری اسلامی است در همه اعصار که نگذارند عناصر فاسد دارای مکاتب انحرافی یا گرایش به غرب و شرق در دانشسراها و دانشگاه‌ها و سایر مراکز تعلیم و تربیت نفوذ کنند و از قدم اول جلوگیری نمایند تا مشکل پیش نیاید و اختیار از دست نرود و وصیت این‌جانب به جوانان عزیز دانشسراها و دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها آن است که خودشان شجاعانه در مقابل انحرافات قیام نمایند تا استقلال و آزادی خود و کشور و ملت خودشان مصون باشد.

 

«امام خمینی (ره) بند "م" وصیت‌نامه ص 27»

...تبلیغات و مقالات و سخنرانی‌ها و کتب و مجلات برخلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور حرام است. بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیری از آن‌ها واجب است و از آزادی‌های مخرب باید جلوگیری شود و ازآنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر ملت و کشورهای اسلامی و مخالف باحیثیت جمهوری اسلامی است. به‌طور قاطع اگر جلوگیری نشود همه مسئول می‌باشند و مردم و جوانان حزب‌اللهی اگر برخورد به یکی از امور مذکور نموده به دستگاه‌های مربوطه رجوع کنند و اگر آنان کوتاهی نمودند، خودشان مکلف به جلوگیری هستند. خداوند متعال مددکار همه باشد. (یعنی آتش به اختیار)

 

تعریف مفاهیم:

 

چیستی فرمان آتش به اختیار: آتش به اختیار یک فرمان نظامی است.

زمان قطع ارتباط نیروهای صف در خطّ مقدم مبارزه با دشمن، با قرارگاه اصلی (فرماندهی) به هر علتی باشد، بر اساس قواعد و اصول رزم، نیروهای رزمی آتش به اختیارند. تا موضع و سنگر خود را در مقابل هجوم دشمن یا نفوذی‌ها از دست ندهند؛ یعنی منتظر فرمان یا دستور آتش و حمله از بالادستی‌ها نخواهند ماند.

در چه زمانی: شرایط خاص و بحرانی و به صورت مقطعی است، نه دائمی.

چرایی آتش به اختیار:

1- بی‌کفایتی فرمانده یا قرارگاه مرکزی.

2- گستردگی و وسعت منطقه که امکان حضور فیزیکی فرمانده و صدور دستور دادن نیست.

3- اخلال در ارتباط با مافوق است (پارازیت یا جنگ الکترونیک و ...) یا از دست دادن وسایل ارتباطی و تخریب آن.

 

چرایی آتش به اختیار در این برهه:

«نفاق جدید (چهره پنهان)»: 1- تحجر مذهبی 2- تحجر سیاسی

 از ترکیب و ادغام دو جریان فکری سیاسی و اعتقادی متحجر، در این مقطع نفاق جدید شکل می‌گیرد و آرام‌آرام کودتای خزنده و نرم را در فرآیندی تدریجی بسترسازی می‌کنند.

هدف نفاق جدید حذف حاکمیت ولایت مطلقه و گفتمان انقلابی، علوی و عاشورایی است. این نگرش و رویکرد جدید در سیاست خارجی (دیپلماسی) و ساختار اجرائی نظام سیاسی در حال شکل‌گیری است.

 

چالش‌های بعد از انقلاب:

1- نهضت آزادی (تفکر لیبرالیستی)

2- ملّی‌گرایان (بنی‌صدر+ منافقین)

3- جریان قائم‌مقامی رهبری (منتظری- هاشمی معدوم)

4- تکنوکرات‌ها (کارگزاران)

5- اصلاح‌طلبان (ظهور سکولاریسم)

6- انحراف با رویکرد التقاطی (شبه حجتیه)

7- اعتدال...

 

اختلاف آرا و رویکرد متفاوت عناصر اجرائی و دولتیان و نظریه‌پردازان:

1) برداشت اعتقادی متفاوت از حاکمیت دینی (فقیه با اختیارات مطلق)

2) برداشت متفاوت ساختاری و گفتمانی و رفتاری در صحنه سیاست و روابط بین‌الملل است

 

در حال حاضر دو جریان سیاسی در کشور است:

1) جریان اصول‌گرایی: حفظ مبانی دینی و نظام در سایه ولی‌فقیه با هویت انقلابی و اقتدار ملی و ایستادگی و حمایت از پابرهنگان جامعه.

2) جریان اصلاح‌طلب میزان رأی اکثریت مردم – تعدیل در اندیشه دینی و ایستادگی و تعامل با بیگانگان (دشمنان) و گرایش به اشرافی گری و خوی کاخ‌نشینی با هویت غیرانقلابی که با اندیشه دینی اصول‌گرایان زاویه دارند. بخشی از آنان سکولار- تکنوکرات و لیبرال‌اند و تفکر اومانیستی دارند و ولایت مطلقه را نمی‌پذیرند و گفتمان امام و انقلابی را در شرایط فعلی مفید نمی‌دانند.

 

تقابل این دو جریان اعتقادی و نگرشی است و در سیاست خارجی و در حوزه فرهنگ و مسائل ارزشی، آزادی بیان، در حوزه اقتصادی، حمایت از سرمایه‌داران و پابرهنگان، اقتصاد آزاد و تولید، در رویکرد انقلابی و نگرش امام (ره) و رهبری و ایستادگی، توان ملی، خودباوری نظرات متفاوت و گاهی متعارض و مخالف یکدیگر در عرصه نظری و عمل مشاهده می‌شود.

 

تقابل گفتاری و عملی در رویکرد دولت اعتدال:

1- محدود کردن نیروهای ولایی و حذف عناصر انقلابی و مدیران در صحنه سیاست و مدیریت کشور و عدم‌حمایت از جریان‌های ارزشی و ولایی و اصول‌گرایان حقیقی.

2- به‌کارگیری مدیران و مسئولین غیرانقلابی و جریانی و اصلاحاتی و زاویه‌دار با نظام و معارض با ولایت و انقلاب و نفوذ عناصر مسئله‌دار در ساختار حکومتی.

 

رویکرد اول:

1- کاهش بودجه نهادهای فرهنگی و انقلابی

2- تعطیلی جشنواره مقاومت

3- عدم‌حمایت از جشنواره فیلم عمار

4- حذف نام فجر از بخش بین‌المللی

5-اجرای تعهدات مخفیانه سند 2030

6- امضای قراردادهای محرمانه با بیگانگان ازجمله FATF – توتال و ...

7- به‌کارگیری هواداران فتنه 88 در امور فرهنگی و وزارت ارشاد و وزارت آموزش‌وپرورش و آموزش عالی

8- حذف تصاویر شهید فهمیده و 13 آبان روز استکبارستیزی در کتب ابتدایی

9- برپایی کنسرت در شهرهای مختلف و رواج فرهنگ بی‌بندوباری

10- کاهش بودجه‌ی دفاعی ارگان‌های انقلاب ازجمله سپاه و...

 

رویکرد دوم دولت اعتدال:

باز کردن راه نفوذ برای طیف غرب‌گرایان و دو تابعیتی‌ها و جاسوسان برای استحاله‌ی مبانی انقلاب و آرمان‌ها.

دستگیری عناصر نفوذی در دولت مستقر با هیچ دولت گذشته‌ای قابل‌مقایسه نیست.

محکومان نفوذی:

1- جیسون رضائیان

2- احسان مازندرانی

3- عبدالحسین هراتی

4- هودفر

5- رسایی (اصفهانی)

6- نمازی‌ها (پدر و پسر)

7- موسویان (مدتی متواری بود)

8- خانم آفرین چیت‌ساز (یکی از عوامل برکناری وزیر ارشاد دولت اعتدال)

9- خانم نزارزاکا

10- ریچارد ستون

11- غندالی، همسر و دخترش (اختلاس بزرگ)

برخی از فرزندان وزرا و برادران...

  

مخاطب فرمان آتش به اختیار:

خطاب رهبری در این جنگ نرم و فرمان آتش به اختیار به افسران فرهنگی است، نه سربازان؛ یعنی کسانی که آموزش لازم را دیده‌اند و از سواد و اندیشه و تعهد لازم برخوردارند.

خطاب به دانشجویان و تحصیل‌کردگان و همه آحاد جامعه که دارای شناخت و بصیرت‌اند و می‌توانند روشنگری داشته باشند و مطالبه کنند. دشمن شناسند، انحرافات در عرصه فرهنگی را می‌شناسند. قدرت تحلیل دارند. اصول فکری امام (ره) را می‌دانند و دارای عقلانیت انقلابی و ولایی‌اند و با عمل خود ایستادگی در برابر کج‌اندیشان و معارضان انقلاب، جریان انقلابی و مطالبه گر ولایی را مدیون مدعیان پوچ اندیش لیبرالیزم و غرب‌گرایان معارض و اعتدال‌گرایان ولایت گریز، نخواهند کرد و به دست بد خواهان ظاهر الصلاح و مدیران اجرایی و فرهنگی کشور بهانه نخواهند داد.

 

افسران جنگ نرم با مراقبت و ایستادگی اندیشمندانه، سوژه کارشکنی و مخالفت را از دستگاه‌های مختل فرهنگی و قرارگاه‌های مستأصل و منفعل از راه امام و شهدا و آرمان‌های انقلاب، سلب خواهند کرد.

 

آتش به اختیار، همان ترجمان امربه‌معروف و نهی از منکر اثربخش و هدفمند است. نمی‌توان بی‌تفاوت ماند باید برای غلبه گفتمان انقلاب اسلامی و راه امام در دهه چهارم انقلاب، همچون دهه اول انقلاب، به فکر کارسازی و یارگیری باشیم.

 

با ایجاد ارتباط با مخاطبان، برپایی میزگردها، جلسات هم‌اندیشی، پاسخ به شبهات جوانان در عرصه فضای مجازی، حضور در جلسات روستایی، شهری، با مباحثات چهره به چهره و روشنگری، کلیدواژه‌های: (استقلال، عدم سازش، نقش مردم در حکومت، آزادی، نقش نظام سلطه، ایستادگی در برابر دشمنان، ما می‌توانیم، خودباوری و اسلام ناب) شایسته‌سالاری برای جوانان و آحاد جامعه و نسل جدید تبیین کنیم.

 

در این فضای غربت، غبارآلود فرهنگی باید از صفر شروع کنیم. هشدارهای رهبر نظام را جدی تلقی کنیم. برای آسیب‌های موجود فرهنگی راهبرد مناسب و انقلابی را تدوین و ترسیم نماییم. هر یک به سهم خود به‌صورت خودجوش و مستقل در عرصه عمل ورود یابیم و نگذاریم افکار عمومی و جوانان ما را به ناکجاآباد لیبرالیزم غرب‌گرا جهت دهند و کار از کارستان بگذرد.

 

نظام، امانت شهدا و امام راحل در دست ماست. همه مسئول‌اند. روحانیت، ائمه جمعه و جماعات، اساتید دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، معلمان، دانشجویان، مداحان، جوانان انقلابی، هیئت‌های قرآنی و مذهبی، خانواده‌های محترم شهدا، پاسداران، بسیجیان باید جلودار این عرصه باشند و در خط مقدم جبهه فرهنگی و جنگ نرم حضور مسئولانه داشته باشند.

 

در پذیرش فرمان آتش به اختیار ولی امر مسلمین فرماندهی کل قرارگاه مرکزی ولایت و امت اسلام، مشارکت فعال نمایند تا راه امام و شهدا تحریف نشود و گفتمان غیر ولایی، غیرانقلابی خواص و برخی از مدیران ارشد اجرائی و فرهنگی در نظام غالب نگردد و آندلسی دیگر نیافرینند.

 

ان‌شاءالله تقابل گفتمانی و مصادیق آتش به اختیار در مقاله بعدی ارائه می‌شود.

 

احمد علی‌نژاد

دبیر جمعیت حامیان و یاوران ولایت شهرستان عباس‌آباد

 

نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
مهمترین عناوین

کیمیا سامانه