×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گازگرفتگی ولگردهای کشنده تمامی ندارد

 

کمتر روزی رو شاهد هستیم که خبر گازگرفتگی و حمله سگ های بلاصاحب این ولگردهای کشنده رو در لابلای خبرها مطالعه نکنیم با افزایش جمعیت سگ ها در شهرها وروستاها و اقدامات کم رنگ در جهت کنترل زادوولد و معدوم ساختن سگ های هار شهروندان را دچار هراس کرده و اعلام می‌دارند عزم جدی درجهت کنترل جمعیت سگ ها و جمع آوری آنان از سطح شهرها وروستاها و ایجاد آرامش وجلوگیری از به خطر افتادن جان افراد وجود ندارد .

طی روز ها وماه های گذشته هر روز خبر گازگرفتگی و فوت ناگوار افراد و خصوصا کودکان ونوجوانان را دراثر گازگرفتگی ودرنتیجه بروز علائم هاری وسرانجام فوت را شاهد بوده ایم وباتوجه به پیشرفت علم‌پزشکی هنوز درمان قطعی هاری بدست نیامده است .

بر اساس مفاد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری، جمع آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد را وظایف شهرداری در شهرها و استناد به بند ۳۱ ماده ۱۰ اساسنامه تشکیلات سازمان دهیاری ها وظایف این ارگان در روستاها دانسته است.

هرچند هزاران سال از اهلی شدن سگ ها و استفاده از این حیوان در موقعیت‌های مختلف بشر میگذرد اما یکی از چالش های مهم بهداشتی واجتماعی وجود این سگ ها ودر واقع ولگردهای کشنده در شهرها وروستاهاست و باتوجه به شناخت از بیماری های مشترک انسان وحیوان وبه خطر افتادن جان انسانها وجود سگ های بلاصاحب در معابر و شهرها وروستاها مورد پذیرش نبوده وبایستی اقدامات لازم در جهت کنترل اصولی و کاهش زاد وولد وجمع آوری آن صورت پذیرد.

نظر به اینکه بیماری‌های مختلف بین انسان وحیوان مشترک است بیماری هاری از کشنده ترین بیماری‌ها بوده که تاکنون جان تعداد زیادی از هموطنان رابه خطر انداخته وچه بسا تعدادی از این عزیران‌با گازگرفتگی سگ ها ودر نتیجه انتقال بیماری هاری جان خود را از دست داده وخانواده هایی را داغدار نموده است .

وجود سگ های بلاصاحب در معابر و پارک ها وسواحل و مراکز پرجمعیت سبب سلب آسایش وآرامش هموطنان شده است وازجهتی رشد بالای زاد و ولد سگ ها وجلوگیری از رشد یی رویه جمعیت سگ ها اینگونه مخاطرات دوچندان شده و مردم را با مشکلات عدیده ای روبرو می سازد .

تعدادی از همشهریان در گفتگو با خبرنگار ما خواستار توجه واقدامات جدی مسئولین در راستای مقابله با سگ های بلاصاحب وجلوگیری از تکرار حوادث ناگوار شده اند .

با پیگیری های صورت گرفته لازم به ذکر است بخشداری ها وشهرداری های چهارگانه شهرستان تنکابن و شهرستان های عباس آباد و رامسر تاکنون اقداماتی را در راستای جمع آوری ومقابله با سگ های بلاصاحب صورت داده اند وشاهد برگزاری جلسات دراین خصوص می باشیم که در یادداشت های بعدی به تشریح این اقدامات می پردازیم که تا چه انداره این جلسات واقدامات تاثیر گذار بوده است .

…ادامه دارد

✍️فرج اله صالحی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.