×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 8 خبر
برتری‌ شبکه ملی اطلاعات ایران در حادثه مایکروسافت

سینا قربانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها قبل به‌منظور کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت و ارائه خدمات امن، مطلوب و ارزان در فضای مجازی پروژه شبکه ملی اطلاعات را طراحی و اجرایی کرده است.

وی افزود: شبکه ملی اطلاعات مزیت‌های متعددی از جمله تسهیل و فراگیری خدمات الکترونیکی، افزایش سلامت اداری، کاهش هزینه‌ها، سهولت در عرضه محتوا و… را به‌همراه دارد.

قربانی با تأکید بر اینکه ایجاد و ارتقا شبکه ملی اطلاعات منجر به امنیت داده‌ها، حفظ حریم خصوصی کاربران و قطع وابستگی به کشورهای خارجی می‌شود، تصریح کرد: در برخی از کشورها، توسعه فضای مجازی به دلیل وابستگی به کشورهای خارجی و صاحبان تکنولوژی، بیش از آنکه برای آن کشور فرصت بوده باشد، این وابستگی تبدیل به یک تهدید امنیت ملی شده است.

وی با اشاره بر اینکه تقابل با هژمونی جریان سلطه و دشمنان انقلاب اسلامی سال‌ها است که به عرصه سایبری و رسانه‌ای کشیده شده است، گفت: مواجهه هوشمندانه در این جِدال، نیازمند ایجاد یک زیرساخت امن برای مبادله و مدیریت اطلاعات و فراهم ساختن امنیت کاربران است.

دبیر و جانشین سابق استاندار مازندران در شورای فضای مجازی گفت: شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان یکی از کلان پروژه‌های ملی در ا‌واخر سال ۸۴ با هدف کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت و استفاده از فرصت‌های فضای فضای طراحی شد و در ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه به طور جدی به آن پرداخته شد؛ اما همچنان نقدهایی جدی در پیشرفت پروژه در سراسر کشور وجود دارد که بیشتر آن مربوط به ساده‌انگاری دولت‌های گذشته به این امرِ مهم است.

قربانی بیان کرد: با این حال پروژه شبکه ملی اطلاعات، یکی از مزیت‌های خود را در حادثه اخیر شرکت مایکروسافت نشان داد و همین عدم وابستگی منجر شد که بر خلاف بسیاری از کشورهای توسعه یافته سیستم حمل و نقل ایران دچار اختلال نشود و در فرایند الکترونیکی خدمات عمومی خِلَلی ایجاد نگردد.

این تحلیل‌گر فضای مجازی گفت: موضوع شبکه ملی اطلاعات در ایران را وارونه‌نمایی کرده‌اند و مزیت‌های بزرگ آن را برای افکارعمومی بعنوان یک تهدید نظارتی ادراک‌سازی نموده‌اند، در صورتی که شبکه ملی اطلاعات در بخش زیرساختی به‌نحوی است که محصولش دسترسی ساده و پرسرعت کاربران به اینترنت، افزایش امنیت حریم خصوصی، کاهش هزینه‌ها و ارتقا خدمات الکترونیکی در کشور است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.